torsdag 1 oktober 2009

Rövknullad av telebranchen

Har precis talat med Tele2 & Phonera. Av någon märklig anledning som jag inte förstår har jag telefonabonnemang hos båda för min fasta telefon. Hade Phonera tidigare och hoppade på ett erbjudande från Tele2 och de kontaktar Phonera för att överta abonnemanget i sin regi.

Phonera har "aaaaldrig blivit kontaktade av Tele2" Men de fakturerar "inte abonnemanget" utan "min prislista"???? Vad? Jo, de tjänster som jag hade när jag hade abonnemanget eftersom det inte är uppsagt? Men abonnemanget sköts ju av Tele2!!! "Jo men DU har inte sagt upp abonnemanget själv". Nej när gjorde man själv det i telefon-branchen? Det gör den som tar över och det brukar funka bra, men inte med Phonera.

Jag frågar rakt ut"Så ni fakturerar mig för absolut ingenting alls"
-"Ja din prislista eftersom du inte sagt upp abonnemanget"

Nej för det har Tele2 gjort! Och de hävdar att Phonera ofta krånglar.

Jag blir arg och tjejen säger att jag kan annullera din sista faktura och säga upp abonnemanget.

OK! Gör så då. Men jag har redan betalat den fakturan.

-"Men då kan vi kvitta det mot uppsägningsavgiften som egentligen är på 500 kr"

UPPSÄGNINGSAVGIFT!!!!!! "Vad är ni för skumraskföretag egentligen? Hur många varningar har ni fått från Konsumnetverket per år?

-"Vi omfattas inte av Konsumentköplagen för vi säljer bara tjänster till företag"

Jaha! Det är så man ska göra! Man ska ha företag som kunder. Små företag som inte har super-duperkoll på allt utan trälar och gnetar för att få det att gå ihop. Sådana kunder ska man ha. För de har ingen röst, ingen ombudsmang, ingen lagstiftning som skyddar dem.

Undrar hur många företag som jag känner mig (ursäkta språket) rövknullad av den senaste tiden?
Eniro
HittaDirekt
Phonera

Jag adderar till listan när jag kommer på fler

//Malin som är tvärförbannad och nu regnar det också! HELVETE!

6 kommentarer:

Sussi sa...

Jodu Malin....i den där djungeln gäller det att ha tungan rätt i mun! Hoppas att allt har löst sej nu iallafall, men med tanke på de företagen så ska du inte bli förvånad om det dyker upp ytterligare en faktura.......
Ha en bra helg!

Sofia - SofiaFj sa...

Håller på dig!!!! (Nu skiner solen iaf.)//Sofia.

Maria sa...

Själv har jag tydligen haft en prem. på Zemgo som kostat 50:- i månaden i väldigt många månader...har aldrig ens vart i närheten av detta företag.
Fick hjälp av Tele2 att bli avreggad,,,vad är d för jävla rövklnullsföretag????

Oxå asförbannad

Lisa sa...

Fy F-N. Been there done that!
Phonera alltså. Sveriges jäv-a skit-företag!
Ångrar bittert att man gick på den. Bara krångel och innan man tagit sig ur skiten. SUCK!!

Tele2 är inte ett dugg bättre! Blev uppringd förra veckan och tackade vänligt men bestämt NEJ ungefär 10 gånger utan att killen i luren uppfattade det. (typ) Till slut fick jag bara prata rakt över honom och säga att nu tänker jag gå och fortsätta äta min lunch som håller på att kallna - nej tack och hej då och slänga på luren i örat på honom.
JÖSSES!!
Vaddå neggo reklam för ett företag!

VARNING för båda dessa alltså som beter sig på det här viset.

Phoneras kundombudsman sa...

Hej Malin!

Phonera har 59 000 företagskunder inom Telefoni, Hosting och Internet och enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning av den svenska tele- och datamarknaden har vi de mest nöjda företagskunderna inom fast telefoni (2009, 2008 & 2005).

Vi är ett företag med kunden i fokus och vår önskan är att varje kund upplever att deras synpunkter tas på allvar. Det är mycket tråkigt att du har haft en negativ erfarenhet av Phonera, hör gärna av dig till mig om du upplever att du inte fått tillräcklig hjälp eller om du önskar förmedla fler synpunkter!

Annette Boije
Kundombudsman
annette.boije(a)phonera.se

www.phonera.se

Anonym sa...

Håller fullständigt med er som tycker phonera har en konstig kundpolicy. "Raggar" s k företagskunder - som egentligen inte är företag utan passiva näringsidkare, t ex ägare till skogsfastigheter. Upplyser om sina priser i netto, d v s utan moms. Det är en viss skillnad att som vanlig kund betala en faktura inkl moms men inte ha någon avdragsrätt för den momsen! SE UPP ni som inte är företagare men blir kallade för det i dessa sammanhang. Det kan vara lätt att "trilla dit" på en pratglad och enträgen försäljare om man själv kanske är stressad och inte tänker sig för just när man blir uppringd.